Stawy skroniowo – żuchwowe w STRESIE – Co warto wiedzieć

Na czym polega rehabilitacja stawów skroniowo – żuchwowych?

Rehabilitacja stawów skroniowo – żuchwowych polega na ocenie funkcji i ustawienia stawów.
Pracy manualnej w obrębie stawów skroniowo – żuchwowych, głowy, szyi jeśli zajdzie potrzeba rozszerzenie terapii o inne partie ciała.
Edukacji na temat higieny snu, odżywiania i ćwiczeń domowych.
Zazwyczaj terapia składa się z 6 spotkań, po których poczujesz znaczną poprawę funkcji i redukcję bólu.

Na co zwrócić uwagę przy ocenie stawów skroniowo – żuchwowych?

W ocenie stawów żuchwowych ważna jest ocena linii oczu i linii zgryzu. Jeśli linie są równoległe i pochylone wskazują na pierwotną dysfunkcję odcinka szyjnego. Natomiast jeśli linie wzroku i linie zgryzu rozchodzą się wskazuje to na pierwotną dysfunkcję żuchwową.

Sprawdzamy ruchomość żuchwy – na ile jest w stanie się otworzyć (norma 4 palce) i czy podczas ruchu nie zbacza ze swojego toru. Czy nie słychać klikania lub trzeszczenia po jednej ze stron.

Oceniamy uzębienie i wady zgryzu. Brak zębów wpływa na niewłaściwe opacie szczęki na żuchwie, co w efekcie przekłada się na stawy skroniowo – żuchwowe. Jeden z nich może w tej sytuacji być bardziej obciążany i bolesny.

Sprawdzamy mięśnie: żwacz, skroniowy, skrzydłowy przyśrodkowy.
Punkty spustowe pochodzące z mięśni mogą dawać wrażenie bólu zębów. Mięsień skroniowy może emitować ból górnych zębów po stronie problematycznej. Mięsień żwacz może rzutować ból w obrębie dolnych zębów i ucha.

Jakie są przyczyny dolegliwości stawów skroniowo – żuchwowych?

• Złamania w obrębie żuchwy.
  • Zmiany zwyrodnieniowe w wyniku kontaktu kość – kość, które są spowodowane zanikiem krążka międzystawowego. Zbyt mocne zaciskanie zębów prowadzi do ścierania krążka.
  • Niewystarczający wzrost jednego kłykcia żuchwy, widoczny jako asymetria twarzy. Może być spowodowane częstymi zapaleniami ucha lub urazem w wieku dziecięcym.
  • Zwichnięcie stawu skroniowo – żuchwowego z niemożnością ponownego zamknięcia.
  • Przemieszczenie krążka z redukcją pozycji lub bez. Może być spowodowane wadą postawy lub urazem.

Ból w szczęce – kiedy zgłosić się do specjalisty?

• Kiedy czujesz ból w szczęce, skroniach, uchu lub przed nim po której ze stron.
  • Kiedy w przeciągu 30 dni pojawiły się bóle głowy obejmujące również skronie.
  • Kiedy w przeciągu 30 dni podczas zamykania lub otwierania ust pojawiły się dźwięki w stawach.
  • Kiedy podczas ruchu zablokowała się żuchwa i nie udało się jej w pełni otworzyć lub zamknąć.

Co możesz zrobić jeśli widzisz u siebie dolegliwości stawów skroniowo – żuchwowych?

• Unikaj twardych i dużych pokarmów wymagających szerokiego otwierania buzi (np. twarde orzechy, burgery).
  • Ziewaj przez mniej otwarte usta.
  • Nie spij na brzuchu i głową skręconą na bok.
  • Sprawdź stawy u specjalisty rehabilitacji i ortodoncji.